lørdag den 31. august 2013

Make-over på en væg!


Du starter selvfølgelig med at udvælge den væg, som skal have en make-over. I mit tilfælde, var det en væg på et børneværelse. På væggen var der i forvejen savsmuldstapet, men vi ønskede i stedet et fototapet/fotostat.
DERFOR skulle savsmuldstapeten af!


Først smurte jeg noget tapetopløser på væggen, pakkede den ind i plastik og lod det sidde til næste dag. Jeg havde læst, at det skulle virke helt fantastisk. Det gjorde det IKKE!
I stedet gik vi i gang med at skrabe tapeten af. Det tog noget tid, da der var flere lag tapet og flere steder sad de inderste lag altså godt fast. Andre steder kunne tapeten bare trækkes af i store "flager".

Det er ikke svært og det er noget ALLE kan være med til. På billedet er det mine piger på 9 og 11 som hjælper. De har beskyttelsesbriller fra nytårsaften på, for at undgå at få støv og små stumper savsmuld og lignende i øjnene. Jeg brugte også selv et par.

Det støver meget - det sviner faktisk helt vildt! Et godt råd til at begrænse støvet kunne være at lave et "gardin" af plastik og hænge for døren ind til værelset - og holde selve døren lukket når det er muligt. Dette kan måske minimere mængden af støv i de andre rum. Vi havde også skiftesko for at undgå at slæbe det med rundt under vores sko/strømper.

Da alt tapeten var af, skulle væggen være jævn. Der sad stadig rester af det inderste lag papir/tapet, men det var jævnt og fint og jeg kunne ikke fornemme huller eller buler under det. 
For en sikkerheds skyld pudsede jeg hele væggen over med sandpapir. Jeg brugte et slags bræt til at montere sandpapir på - det er genialt til større områder, fordi der bl.a. kan monteres skaft på. 
Det var lidt hårdt og det støvede om muligt endnu mere.
Da de store flader var fine, kiggede jeg væggen grundigt efter der hvor der var borehuller. Rawplugs var pillet ud inden jeg gik i gang med at pudse, så nu blev hullerne fyldt ud med Polyfilla. Da det var tørt, blev områderne pudset jævne med sandpapiret.

Nu blev hele værelset grundigt rengjort og væggen blev først fejet og derefter støvsuget for at få fjernet så meget støv som muligt.
Her er væggen blevet tapetseret med grundpapir, som er en slags underlags-tapet. Det er godt at bruge, når der skal tapetseres ovenpå for eksempel en betonvæg som her. Det hjælper med til at gøre væggen jævn, hvilket er særligt vigtigt når der skal opsættes glatte tapeter.
Tapeten minder om kraftig papir, men med en meget "blød" overflade. Det var svært at skære i, da det var sat op (mens det var vådt), så det er nok en fordel at vente med at skære kanter til, til tapeten har fået tid til at tørre.
Mål antallet af baner op før du går i gang og klip dem til, så alt er klart. Så sætter du bare banerne op en efter en.
Jeg har ALDRIG sat tapet op før, og jeg var alene om det. Det gik godt og resultatet blev rigtig flot og meget jævnt. Jeg var træt bagefter, fordi jeg havde koncentreret mig en del og fordi jeg havde været så nervøs for om det ville gå godt. Det gjorde det heldigvis. Jeg slukkede for strømmen i lejligheden mens jeg satte tapeten op, fordi jeg ikke var tryg ved at det våde tapetklister kunne komme i kontakt med ledningerne. Da tapeten var oppe, skar jeg kontakterne helt fri, tørrede dem rene for tapetklister og tændte for strømmen igen. No Problemo!

Hvis du aldrig har sat tapet op før, så kan jeg anbefale at du lige læser lidt på nettet, evt. ser nogle step-by-step videoer eller låner en bog på biblioteket. Jeg har set min mor sætte tapet op masser af gange, så jeg kendte grundprincipperne. Resten fik jeg fra en fantastisk gør det selv bog med titlen: "Sæt din lejlighed i stand" skrevet af Caroline Salzinger. Den er udgået fra forlaget (Politiken), men du kan måske være heldig at finde den brugt? Jeg lånte den på biblioteket indtil jeg var så heldig at finde en gennem min lokale boghandler - TAK for hjælpen, Thomas (Bøger & Papir, Nørresundby).

Næste trin var at få sat fotostaten op. Dette turde jeg ikke selv, så der kom min mor og hjalp. Det var lidt svært at få delene til at passe, men ved fælles hjælp lykkedes det, og resultatet blev rigtig flot. Jeg vil ikke komme nærmere ind på fremgangsmåden her, blot sige, at der ofte er anvisninger på tapeten og ofte også på mange hjemmesider. 

Jeg havde bestilt en fototapet fra Komar hos Tapetforum.dk  (her) og de havde fine brugsanvisninger på deres hjemmeside og der var også brugsanvisninger på selve fototapeten. Det var hårdt, men resultatet blev virkelig flot.

Lige et godt råd - fototapet er meget kraftigt og virkelig svært at skære i mens det er vådt. Jeg ventede til dagen efter med at skære kanterne til. Jeg var forsigtig og brugte en meget skarp kniv. Det gik fint. Dagen før da vi havde forsøgt, var vi tæt på at rive det i stykker - selvom kniven var VIRKELIG skarp! 

Jeg havde så positiv en oplevelse med dette, at det har givet mig mod på at gøre noget tilsvarende i flere af de andre rum i lejligheden.

Min yngste datter har bl.a. en væg med et fremspring - der vil vi sætte et fototapet op af et vandfald der løber ned ad nogle klipper...

Håber dette kan inspirere til at forskønne en masse lækre rum - og husk, der er ingen der siger, at man skal dekorere ALLE væggene i et rum. I dette rum er der stadig savsmuldstapet på de andre vægge. En enkelt væg er malet pink, resten er hvide.

Rigtig god fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar