lørdag den 29. marts 2014

Nem is-lagkage

Hvis I følger bloggen, vil I vide, at min datter havde bestilt denne is-lagkage til sin fødselsdag. Eller det vil sige: Hun havde bestilt en is-lagkage, som skulle være blå og gul lige som Brøndby IF (hendes favorit-fodboldhold i Danmark)......resten var op til mig.Min erfaring er, at den bliver flottest at skære af, hvis man kan lave den senest 12 timer før, men det havde jeg ikke mulighed for. Min blev lavet om formiddagen, hvor gæsterne kom om eftermiddagen.Jeg valgte den lette udvej, da jeg ikke syntes, der var tid til også at lave isen fra bunden. Altså havde jeg købt 3 liter standard vaniljeis.

Du skal bruge:
3 liter vaniljeis
rå-lakridspulver
1 moden banan
gul og blå frugtfarve
1 springform, 2 skåle og en håndmixer/elpisker 

                                       
Den ene liter vaniljeis blev skåret i tern og pisket med håndmixer i en skål sammen med rå-lakridspulver og blå frugtfarve - begge efter smag og behag, men påregn minimum 1 spsk rå-lakridspulver til 1 liter is. Frugtfarven kan udelades eller man kan vælge en helt anden farve.
Jeg pisker indtil isen har konsistens som softice, og frugtfarve og pulver er jævnt fordelt. Isen stilles i fryseren i skålen som dækkes med plastfilm eller folie.Den næste liter is skærer jeg også i tern og pisker med håndmixeren i en skål sammen med 1 moden banan (skåret i skiver) og gul frugtfarve - igen efter smag og behag. Ønsker man en mildere smag bruges lidt mindre banan, ønskes kraftigere banansmag bruger man mere end 1 banan - prøv dig frem og find ud af, hvad du bedst kan lide. Igen piskes det hele sammen indtil ingredienserne er jævnt fordelt og isen har konsistens ligesom softice. Denne portion stilles også i fryseren.

Nu tager jeg springformen (min er en non-stick) og den sidste liter vaniljeis. Denne is skæres i skiver af ca 1 centimeters tykkelse og bruges til først at dække hele bunden af springformen og derefter lægges skiverne hele vejen rundt i kanten. På billedet lidt længere nede kan I se, hvordan kanten er "beklædt" med skiver af vaniljeis.
Formen stilles i fryseren i ca 30 minutter, hvorefter den tages ud igen sammen med lakridsisen.
Lakridsisen piskes hurtigt igennem med el-piskeren og halvdelen af is-massen "smøres ud" i bunden af springformen - oven på vaniljeisen.
Resten af lakridsisen og springformen dækkes til med fx husholdningsfilm og stilles igen i fryseren - igen i ca 30 minutter.
Denne gang er det bananisen, som tages ud sammen med springformen. Halvdelen af denne is smøres nu ovenpå lakridsisen indtil denne er dækket, som det kan ses på billedet herunder, at jeg er i gang med.

Isen stilles atter i fryseren i 30 minutter og hele proceduren gentages med den resterende lakridsis og efter endnu 30 minutter sluttes is-lagkagen af med den sidste halvdel bananis.
Hele is-lagkagen skal nu stå i fryseren i mindst 2 timer - meget gerne længere, så bliver den nemlig flottere at skære i.

Når isen tages ud af fryseren, kan den forsigtigt skubbes over på et fad.
Isen kan pyntes med hvad man end ønsker.

Denne is-lagkage har Sofie selv pyntet - der står "Sofie 10 år BIF ♥" med stjerne-krymmel i blå og sort.

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar