onsdag den 6. november 2013

Endelig!!


Kan I huske min yngste datters værelse skulle males? Hvis ikke, så kig her - ellers så bare læs videre...

Min datter har et langt, smalt værelse. Den ene endevæg skal have et fototapet i stedet for savsmuldstapet. De øvrige vægge beholder deres savsmuldstapet, men bliver til gengæld malet. Vi har besluttet, at den anden endevæg og den ene lange væg skal være hvide for at værelset ikke skal blive for mørkt. Disse vægge blev faktisk malet i sommerferien, så det har jeg ingen billeder af. Den sidste lange væg har vi besluttet skal være blå (Flügger farve 1474).

Den lange væg inden vi gik igang - med borehuller og det hele!

Det første, jeg gjorde, var at skære endevæggens tapet fri og få det skrabt af (her). Da dette var gjort, kunne vi komme videre med den væg, som skal males.
Jeg gik nu i gang med at fjerne rawplugs fra væggen og spartle borehullerne ud med Polyfilla.
Når det er tørt, kan man evt. jævne det forsigtigt med lidt sandpapir, hvis man ikke fik det jævnt i første omgang.
Bagefter gik jeg i gang med at tape af. Jeg satte malertape langs loftet og fodpanelet. Der kom tape langs dørkarmen og stikkontakterne. Og langs den hvide endevæg, som allerede er blevet malet.
Desuden er der en bordplade i den ene ende af værelset som er skruet fast i væggen. Den lod vi sidde og beskyttede den med avispapir og malertape i stedet for. Det endte med at blive et godt sted til alle maler-tingene....

Da alt var dækket af, var jeg klar til at gå i gang. 


Et godt tip er at pakke malerbakken ind i en plastikpose. Så slipper man for at gøre malerbakken ren bagefter - man tager bare posen af (med vrangen ud) og smider den væk.

Nu gik jeg i gang med at male. Jeg malede først ALLE kanter. Dvs alle de steder, som jeg ikke ville male med malerrullen. Bagefter gik jeg straks i gang med at male selve væggen med rullen. Jeg maler i samme retning (op/ned), da det giver det pæneste resultat. 

Når væggen er malet første gang lader jeg den tørre i et par timer. SÅ maler jeg anden gang og maler kanter anden gang. 

Jeg fjerner malertapen mens malingen stadig er våd, da den så er lettest at fjerne. Hvis man venter til malingen er tør, kan man nogen gange risikere at rykke tapeten i stykker eller at malingen "følger med" alt efter underlaget man har malet på.

På billedet her, er malingen ikke helt tør endnu, og man kan fornemme male-retningen. 
Billedet herunder er taget dagen efter, hvor sengen er kommet på plads, og vi er gået i gang med at stille møbler på plads - og legetøj! (Striberne på væggen er IKKE maling men skygger ovre fra vinduet)


Hav en god dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar