søndag den 1. september 2013

Skelet-dørskilt


Jeg havde set det mest fantastiske dør-cover på Pinterest. Jeg kunne dog ikke finde nogen forhandler her i DK og havde ikke tålmodighed (eller penge) til at få det sendt via en netshop.
Så er gode råd ofte dyre...men jeg fik den idé at printe motivet ud og lave det til et skilt i stedet for et helt cover. Her følger hvad jeg gjorde:
Først et stykke A4 papir med motivet, et stykke pap fra en papkasse, en hobbykniv, et skæreunderlag og decoupagelim (hobbylim kan også bruges). Dernæst limede jeg motivet fast til pappet og skar det til. Herefter: Tørretid. 


Tørretiden brugte jeg til at skære en ramme i pap (Jeg havde tegnet omridset op på et stort stykke pap inden jeg limede motivet på).

Nu tegnede jeg en ramme udenom omridset og skar det hele fri ved hjælp af min hobbykniv.

Bagefter blev hele rammen malet hvid for at pappets brune farve ikke skulle skinne igennem som man kan se det gør på billedet med skelletet.
Mens den hvide papramme tørrede, printede jeg et nyt skeletbillede ud til at lime ovenpå det første - for at dække at pappet skinner igennem. 
Desuden valgte jeg forskellige motiver ud til rammen. Jeg havde besluttet at lave rammen efter samme princip som jeg havde brugt til bogstaverne i "HOME" (her) - altså decoupage med små bitte sort/hvid billeder.
Jeg fandt billeder af pigerne i bad (som små) og et billede af min far på toilettet (som lille dreng). Jeg fandt billeder på nettet af toiletter, børn i håndvaske og mange andre "toilet-motiver" og forskellige citater og slogans, som relaterer til emnet - fx "wash, brush, floss, flush".

Bemærk, at printeren er indstillet til at printe arket med de mange små billeder - husk at fjerne fluebenet fra "Tilpas billedet til...." medmindre det ikke gør noget at de forskellige motiver beskæres/strækkes - fordelen ved at beholde fluebenet er, at alle billeder har præcis samme størrelse.
Men vær lige opmærksom, hvis du har denne mulighed.

Det nye skelet limes på det første og denne gang beholder jeg papiret uden om - jeg laver blot et ombuk (UDEN lim - papiret skal bruges senere). Det eneste sted der limes denne gang er på selve pap-pladen, så motivet sidder fast.

Alle de små mini-billeder klippes ud, og da rammen er tør, bliver de alle limet på hele vejen rundt på rammen. Ligesom på papbogstaverne (se bloggen) stikker de ud over kanterne. 

Når limen er tør klippes "slidser" ind og det, der stikker udenfor bukkes om på bagsiden og limes fast. 
Denne gang påføres et lag decoupage lim på hele rammens forside, da det virker som lak og er med til at fixere og beskytte mini-billederne. 

På billedet her ved siden af, står rammen til tørring efter det sidste lag lak.

Da rammen er nogenlunde tør, "trykker" jeg pladen med skelet "ind i" rammen. Det papir, som var til overs - ombukket - limes nu fast på rammens baside og er på den måde med til at holde motivet fast i rammen.


Det hele stilles til tørring natten over.

Imens det tørrer, tegner jeg med blyant bogstaverne W og C op på et stykke pap. Skabelonerne er lavet på ternet papir og skåret ud med en hobbykniv. 
Bogstaverne i pap skæres også ud med en hobbykniv og de omvikles med sort elektriker (gummed) tape. 
Man kan også købe små papbogstaver eller finér bogstaver som males sorte. Nu var jeg sengeliggende med dårligt knæ, da jeg fik idéen, og brugte hvad jeg havde i hjemmet.
Havde det været planlagt, havde jeg sikkert bestilt finér bogstaver, da man kan få nogle ret flotte nogen. De vejer ingenting og kan sagtens bruges til dette. 
Jeg limede forsigtigt bogstaverne fast på det endnu ikke tørre skilt.
Sent samme aften var decoupagen så tør, at jeg forsigtigt kunne male kanterne sorte med hobbymaling. Jeg malede rammens inderste kant sort for at "camouflere" samlingen mellem ramme og motiv og jeg malede rammens yderste kant sort, fordi jeg synes det ville være det pæneste. Derefter blev skiltet endnu en gang lagt til tørring.

Næste dag blev skiltet hængt op på døren med dobbelt-klæbende tape.

Dørskilt-DIY

Idéen kan anvendes til et hvilket som helst skilt med et hvilket som helst motiv. Det kunne være et foto af ens barn, som var motivet og bogstaverne kunne danne barnets navn. 
Fotoet i midten kunne så være i farver, mens mini-billederne kunne være sort/hvid fotos af barnet op gennem opvæksten. 
Det kunne også være et sort/hvid-foto af barnet med en ramme af mini-billeder med farve. Mini-billederne kunne være alle barnets tegninger, man havde skannet ind på pc sammen med mini-billeder af barnets øvrige kreationer. På den måde ville det være et meget personligt dørskilt.
Det kunne være et køkken-skilt med billeder af ens mad-kreationer gennem tiden. 

Mulighederne er uendelige - kun fantasien sætter grænser.


Værsgo' Gør Det Selv! God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar