torsdag den 7. januar 2016

Resterne af 2015

Da jeg har skrevet om vores "projekt julepyntet rod" mangler jeg egentlig bare at fortælle lidt om de sidste småting, jeg fik lavet herhjemme i 2015.

Ligesom november stod i bøgernes tegn, så gjorde første halvdel af december også. Projektopgaven havde deadline den 7. december og ugen efter - den 14. december - skulle jeg op til skriftlig eksamen i formueret. Jeg venter stadig på karakteren, men kan da fortælle til de nysgerrige, at jeg fik 10 for min første skriftlige eksamen tilbage i oktober. Yay! 


Hjemlig hygge

I den sidste halvdel af december har jeg haft læseferie, da jeg har to mundtlige eksamener i januar. Jeg har fået læst lidt, men jeg har også holdt juleferie. Og med ferie mener jeg "hjemlig hygge" som i: Jubiii - endelig tid til at få tømt lidt flere flyttekasser og få ordnet nogle ting i hjemmet! 

Vi har fx masser af papirer som ligger og roder rundt omkring i hjemmet med det resultat at de tit og ofte er væk, når vi skal bruge dem. Derfor har jeg købt en avisholder i Ikea og skrevet på hvert enkelt rum, hvad der må komme i.
Har pigerne sedler med hjem, jeg skal se, putter de dem i mit rum. Når jeg har set dem og eventuelt udfyldt dem, kommer jeg dem i pigernes rum, så de kan finde sedlen, når den skal retur.
Reklamer tømmes en gang om ugen og aviser/blade tømmes efter behov. Anden post har jeg en holder til i køkkenet.

December bød også på en smuk adventsgave fra min kæreste - nemlig det smukke spejl med sølvfarvet ramme som ses på billedet her ved siden af. Da jeg skal have købt nogle nye beslag, så det kan hænge på væggen, er det ikke kommet op endnu.

På billedet herunder kan I se, hvor det skal hænge, nemlig i min entré i stedet for mit guldspejl. Malertapen hele vejen rundt om guldspejlet markerer størrelsen på det nye spejl, så som det ses, er det noget større end det i guld. Jeg glæder mig helt vildt til at få det op.

Men.....nu er det så, at jeg pludselig er vildt glad for, at jeg er SÅ langsom til at indrette (hahaha). Da spejlet jo er større kan tingene på væggen ikke længere hænge som først planlagt. Jeg måtte derfor i gang med at rokere rundt på tingene, men jeg tror, den er der nu.


Jeg har længe ønsket mig en lyskæde til det mørke hjørne i min entre, og sådan en fandt jeg på tilbud i et nærliggende supermarked. Da jeg ikke kan holde til at bore i loftet (jeg får ondt i skuldre og nakke), er lyskæden faktisk hængt op med almindelig tape. Eneste ulempe ved lyskæden er, at den sluger en masse strøm fra batterier. 
Jeg må indrømme, at jeg er blevet ret glad for min entré, og jeg glæder mig til den dag, den bliver færdig. Som den vakse læser måske bemærker, så har jeg nu fået de små billeder lige oven over hylden hængt op. Det er baby-billeder af mine børn og jeg samt pigernes fødselsdata. Pigernes billeder hænger over hvert sit rum i hylden/vægreolen, hvor de har to sorte kasser hver til deres ting. Det er fx nøgler, madkort til skolen og andre småting. Hvis jeg finder nogle ting af deres rundt omkring, så bliver det også lagt i kasserne - hvis ikke det er for stort. Så er det lige til at tage med ind på værelset og lægge på plads, når man skal i seng om aftenen. Nogle gange lægger jeg også små overraskelser i til dem.




Mit langvarige køkkenskabs-projekt

På en af mine Ikea-ture i sommer, købte jeg et skinnesystem til mit køkkenskab. I varehuset hang det i et overskab og jeg ønskede, det skulle være i mit underskab - nærmere bestemt i skabet under vasken. Jeg blev dog pludselig i tvivl om, hvorvidt der var plads under mit skab - og nej, jeg havde ikke lige fået målt skabet hjemmefra. Jeg tog chancen alligevel og købte det for så at konstatere at min køkkenlåge var ca 10 cm for kort!!

Jeg satte min kæreste på opgaven at afkorte skinnen, hvilket han også fik gjort i løbet af et par uger....og så lå den ellers dér. Og jeg kom aldrig rigtigt videre med projektet. Men! NU skulle det være! Så her mellem jul og nytår satte jeg mig for at montere den sk*** skinne, så jeg kunne få lidt orden på sagerne.
Og nu sidder den der altså! Se lige hvor ordentligt, det ser ud.

Som bonus-info kan jeg fortælle at min kæreste brugte en ganske almindelig nedstryger til at save skinnen til med.

Mit næste køkken-projekt bliver at få ryddet køkkenbordet. Jeg har nemlig fået opvaskemaskine, så nu behøver jeg ikke længere bruge bordplads på et opvaskestativ.

Min kære farmor...


...døde desværre ganske pludseligt sidst i oktober. Det var en stor sorg for os alle, men hvis man skal finde noget positivt ved det hele, så slap hun for at komme på plejehjem, hvilket hun altid havde sagt, at hun ikke ønskede.
Det var min far, der stod for at arrangere det praktiske omkring hendes bisættelse og omkring hendes testamente. 
Jeg arvede blandt andet dette smukke vitrineskab og min farmors glas samt nogle andre småting.
Pludselig at skulle finde plads til sådan et stort møbel i min stue blandt alle mine flyttekasser var lidt af et projekt, men det lykkedes til sidst - for plads, det skulle der være!!


Soveværelset

Mit soveværelse har jeg længe ønsket at få mere orden i. Det har dog vist sig at være lettere sagt end gjort. Men jeg fik dog tid til at få ordnet lidt småting derinde her i julen.

Blandt andet fik jeg hængt gardin for mit klædeskab. Hvis ikke du kan huske, hvordan det så ud før, kan du se det her på før-billedet.

Før
Efter

Før
Jeg synes, det er blevet SÅ flot efter gardinet er kommet op. Det er som om, der er meget mere ro i rummet nu.
Der ud over har jeg endelig fået taget mig sammen til at få hængt mit store spejl op og DEN ENE (haha) sengelampe....så må vi se, hvornår det bliver den andens tur....

Efter
























På gensyn!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar