mandag den 4. januar 2016

Ryd op i dit rod!!

Sidste år ved denne tid....

....faldt jeg på Pinterest over en "Declutter Calender" - en "af-rodnings kalender". Den var opdelt i 52 uger med underopgaver til hver dag. Princippet var, at man skulle nå det, man kunne, på 15 minutter.
Jeg er ret vild med idéen og påbegyndte det også, men det var simpelthen for svært at fastholde samtidig med, at halvdelen af mit hjem allerede var pakket i flyttekasser og den anden halvdel bare ventede på at blive det.

Selvom man kan "hoppe ind" på et hvilket som helst tidspunkt på året, giver det for mig bedst mening, at være med fra årets start - derfor har jeg tænkt mig at give det et forsøg igen i år.... Jeg mener - som travl studerende og alene-mor burde det jo være muligt at afse 15 minutter hver dag til at få hjemmet organiseret, ikke?

Hvis I selv kunne tænke Jer at være med, så klik ind på Home Storage Solutions 101


Opgaven i fredags gik ud på at lave en "donations-kasse" - en genbrugskasse. Kort fortalt et permanent sted, hvor du kan "gemme" de ting, der skal til genbrug, indtil du kommer afsted med tingene. På den måde slipper man for, at tingene ligger og roder rundt omkring i hjemmet. Hun kommer også ind på, hvorvidt det er en god idé eller ej, med en lignende kasse til ting, der skal sælges.
Du kan selv læse mere her.

Jeg har jo allerede min sorte reol ude i entreen, så denne opgave er løst "på forhånd" hos mig.

Lørdag handlede om at lave en såkaldt "Household Binder" eller "Homemaking Notebook". Jeg ved ikke helt, hvad det skal oversættes til på dansk, men jeg forstår idéen med konceptet - og har allieret mig med et ringbind til formålet! Læs eventuelt selv mere her.

Søndag handlede om at rydde op i bestikskuffen. Det tog ca 5 minutter, da den er forholdsvis ryddelig i forvejen og jeg ikke har særligt meget bestik efter vi flyttede.


Denne uge

Opgaven denne uge er en køkken-udfordring med særligt fokus på køkkenborde og køkkenvask. 
I dag har jeg modtaget en mail med ugens udfordring, hvor jeg kan læse, hvad den går ud på. Køkkenets forskellige funktioner (bl.a. madlavning) gennemgåes og der kommer gode råd omkring organisation af køkkenet i forhold til funktionerne samt hvordan man holder orden.

I løbet af denne uge, er det så meningen, at jeg hver dag bruger 15 minutter på at organisere dagens "område". Jeg kommer i ugens løb igennem køkkenredskaber (grydeskeer osv), området ved køkkenvasken, grydelapper, batterier og elpærer samt 2 dage til at få ryddet køkkenborde (torsdag og fredag).
Næste mandag starter uge 2, som gennemgår køkkenskabe og -skuffer. Min plan er, at jeg løbende deler mine resultater med Jer herinde, så følg med, hvis du er nysgerrig på, hvordan det går mig!


Lige nu - i dette øjeblik - er mit køkken voldsomt rodet og snavset, hvilket tydeligt ses på billedet. Bordpladerne er simpelthen blevet brugt som frasætningsplads til alverdens uvedkommende ting hen over nytår, men nu skal jeg have bugt med dyngerne!



Tak fordi du læste med - hav en god aften!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar